Ei uskoisi suurkaupungiksi |
Peking
jakautuu vanhaan ja uuteen Pekingiin. Myöhemmin mainitsemani nähtävyydet ovat
vanhalla puolella, ja uudella puolella ovat bisnes ja pilvenpiirtäjät.
Me vietimme aikaamme nähtävyyksien parissa, mutta kävimme mutkan myös menoa ja meininkiä sykkivässä osassa - ja palasimme mielellämme takaisin rauhaan ja hiljaisuuteen.
Hutongit
Hutongit ovat muutamia taloja käsittäviä historiallisia asuinkortteleita. Talot ovat yksikerroksisia, ja niillä on yhteinen sisäpiha. Hutongit ovat Pohjois-Kiinan kaupunkien, erityisesti Pekingin erikoisuus. Hutongeja on purettu paljon 1900-luvun puolivälistä lähtien, mutta nykyisin niitä suojellaan.
Portit ovat usein hyvin koristeellisia |
Talot ovat harmaita ja kujat kapeita |
Huristelimme
kapeilla kujilla pyörillä ja hitaammin jalkaisin ja katselimme leikkiviä
kiinalaisia jokapäiväisissä puuhissaan. Sisäpihat jäivät katseidemme suojaan
lukuun ottamatta yhtä ravintolaa, jossa söimme dumplingseja ja muita maistuvia
ruokia.
Oikealla alkaa hutong |
Lamatemppeli
Ihmisiä oli liikkeellä sopivasti, kuukauden päästä tilanne olisi varmasti toinen |
Suitsukkeet näkyvät kauas |
Koristeita on silmänkantamattomiin |
Yksityiskohdat vangitsevat |
Muuri
Kiinan muuri
eli Cháng Chéng oli ainoa ”pakollinen” nähtävyys
tällä reissulla. Muuri on virallisten mittauksien mukaan lähes 9 000 km pitkä. Muuri
on rakennettu maaston muotojen mukaan, joten se ei ole suora. Me vierailimme
Mutianyun osuudella, jossa on lukuisia vartiotorneja. Ilma oli
aurinkoinen ja näkymä oli kauas ja muita ihmisiä vain kourallinen.
Muuri on suurelta osin kahdeksan metrin korkeudessa |
Lähdimme liikkeelle hotellilta klo 9. Perille päästyämme jäljellä oli vielä lyhyt linja-autokuljetus ennen varsinaista muurialuetta. Menomatkalla hyödynsimme hissiä. Istuessamme vanhaa puutarhakeinua muistuttavassa lautahäkkyrässä tajusimme, että varsinainen gondolihissi oli toisessa suunnassa.
Hissimatka on reissun pelottavin osuus. Kiikuimme hitaasti kymmenen metrin korkeudessa, ja puolet meistä oli paniikissa. Painamme hieman enemmän kuin kaksi keskivertokiinalaista ja tunsin sen kivun, joka pudotusta seuraisi. Pääsimme kuitenkin elävinä perille. Takaisin päätimme mennä portaita pitkin.
Muuri on rakennettu suojaksi, tietenkin. Toisaalta se piti omat
kansalaiset muurin sisäpuolella. Rakentajina toimivat sotilaat, rikolliset ja
tavalliset kansalaiset. Parhaimmillaan rakentajia on ollut kerrallaan
300 000, ja muuri eteni päivän aikana useita kilometrejä. Nykyisin Kiina
ulottuu muurin ulkopuolelle, joten sillä ei ole enää pitkään aikaan ollut
puolustuksellista merkitystä.
Muuri on jykevää tekoa |
Muuria alettiin purkaa 1600-luvulla tarpeettomana. Vasta 1930-luvulla sen merkitys alettiin ymmärtää tavallisen kansa saavutusten merkkinä. Nykyisin muuria sekä korjataan että annetaan rapistua. Muuri on Unescon maailmaperintökohde.
Paluumatka
oli vähemmän stressaava kuin menomatka, mutta melko monta askelta sai ottaa
ennen kuin oltiin alhaalla. Meitä odotti vielä ruuhkainen parin tunnin
paluumatka, joten päivälle tuli pituutta 8-9 tuntia. Paljon pitempäänkin aikaa
olisi saanut kulutettua.
Paluumatka oli raskas mutta helppo |
Kielletty kaupunki
Mao on suosittu selfiekaveri |
Kielletty
kaupunki eli Zijincheng oli
aikoinaan Kiinan keisarien asuinalue ja koko maan hallintokeskus. Nimensä
paikka on saanut siitä, että se oli useimmilta alamaisilta kielletty. Paikka on
otettu käyttöön vuonna 1420 ja viimeinen keisari asui siellä vuoteen 1924. Myös
Kielletty kaupunki on Unescon maailmaperintökohde.
Yllättävän rauhassa sai kävellä |
Alue on ympäröity muureilla, ja se on 72 hehtaarin kokoinen. Arkkitehtuuri noudattaa kiinalaista fengshui-periaatetta. Alue on keisarin vallan osoitus. Eri paikkojen suomennettuja nimiä ovat muun muassa Täydellisen sopusoinnun halli, Ylimmän harmonian halli ja Maallisen tyyneyden portti ja Taivaallisen puhtauden portti.
Rakennuksista on pidetty hyvää huolta |
Puutarhan yksityiskohtia |
Kielletyssä kaupungissa olisi ollut katsottavaa pidemmäksikin aikaa, mutta meillä oli aikaa vain muutama tunti. Paikka ei ollut auki maanantaina, ja seuraavalle päivälle kaikki 2000 lippua oli jo myyty, joten kävimme siellä lähtöpäivänä. Kannattaa siis varata lippu etukäteen, mikäli rajat joskus aukeavat ja haluatte siellä käydä.
Tiananmenin aukio
Tiananmenin aukio eli Tiān’ānmén Guǎngchǎng tunnetaan Taivaallisen rauhan aukiona. Nimi tarkoitti alun perin Taivaallisen rauhan porttia, joka johtaa Kiellettyyn kaupunkiin. Aukio on maailman suurin kaupungin keskustassa sijaitseva aukio.
Taivaallisen rauhan portti rakennettiin 1417 ja nykyisellä aukiolla oli aluksi ministereiden toimistoja. 1900-luvun alkupuolella boksarikapinan seurauksena toimistot vaurioituivat ja nykyaikainen aukio sai syntynsä. Aukiota alettiin käyttää poliittisena kokoontumispaikkana.
Kiinan kansantasavallan synnystä ilmoitettiin
aukiolla 1. lokakuuta vuonna 1949. Aukio oli kulttuurivallankumouksen aikana
suurkokousten pitopaikka. Suurimmalla osalle aukio on tunnettu vuoden 1989
opiskelijamielenosoituksesta ja 4. kesäkuuta 1989 tapahtuneesta verilöylystä,
joka vaati eri lähteiden mukaan 200 – 3 000 uhria.
Historiaa oli ilmassa |
Rauha |
Kaupunkipyörät
Pyöriä on jokaisen kadun varrella |
Ala-asteella luin Kiinasta maantiedon kirjasta. Muistan elävästi kuvan, jossa vilisi polkupyöriä. Beihaissa tähän kuvaan ei törmää. Mikäli eivät aja autoilla, lähes kaikki ajavat mopoilla, joista suurin osa on onneksi sähkökäyttöisiä. Kaupunkipyöriä on, mutta niistä vain hyvin pieni osa ei ole sähköpyöriä, ja sähköttömät saavat pääsääntöisesti nököttää parkissa. Hyvin harvoin näkee "tavallisia" pyöräilijöitä. Joskus koululaiset ajavat pyörillä, joskus vanhukset, mutta useimmiten ei kukaan. Olen arvioinut, että noin promille liikkujista käyttää sähkötöntä kulkuneuvoa.
Pekingissä kiinnitin ensimmäiseksi huomiota pyöräilevään Kiinaan. Ihmiset ajoivat pyörillä joka puolella, ja pyöriä oli vähintään yhtä paljon kuin mopoja. Kaupunkipyörät olivat kovassa käytössä, eikä niissä ollut akkuja. Ihmiset polkivat ympäriinsä polkupyörillä ihan niin kuin ala-asteen kirjassa.
Osalle
pyöristä on omat kiinankieliset appinsa, mutta onneksi Alipay-maksulla toimivia
pyöriä oli myös paljon. Huristelimme pyörillä ympäriinsä huimalla 18 sentin
kertamaksulla. Ajelimme hutongeilla ja läheisen tekojärven ympäristössä.
Pyöräilimme myös kaikille nähtävyyksille muuria lukuunottamatta.
Meidän apurimme |
Kun on ajanut
mopolla Beihaissa, pyöräily Pekingissä on kohtuullisen helppoa. Sielläkin voi tulla
mistä tahansa ketä tahansa, mutta ei yhtä päättömästi kuin Beihaissa.
Pyöräilymatkan varrelta |
Sää oli pilvinen mutta lämmin |
Erilaiset ihmiset
Kuten olen useaan kertaan todennut, Beihai on pieni kaupunki, olkoonkin asukkaita melkein kaksi miljoonaa. Beihai on myös kaukana Shanghain ja Pekingin sykkeestä sekä kilometreiltään että olemukseltaan.
Beihaissa on kovempi meteli kuin Pekingissä. Ihmiset ajelevat mopoillaan pitkin kävelyteitä ja tööttäilevät halutessaan ohittaa omalla alueellaan kulkevat kävelijät. Ja he haluavat ohittaa lähes aina. Heillä on aina jokin käsittämätön kiire jonnekin, vaikka yleensä saavutamme heidät seuraavassa risteyksessä. Jostain syystä naisilla on tapana tööttäillä. Noin promille tööttäilijöitä on miehiä.
Beihaissa autot eivät väistä koskaan kävelijää. Eivät ne nyt päällekään aja, mutta se on ainoa raja. Kävelijänä odotat aina, jopa suojatiellä, että autot menevät ensin. Autot myös jäävät tukkimaan suojatien ja kaikki sisäänkäynnit, ja kävelijät puikkelehtivat, mistä pääsevät. Pekingissä ja Shanghaissa en melkein osannut toimia, kun autot päästivät meidät kulkemaan.
Beihaissa ihmiset puhuvat kovempaa ja kuuntelevat musiikkia ja videoita äänet päällä ihan missä tahtovat. Puhelimeen puhutaan useimmiten kaiuttimen kautta. Äänet ovat aina niin isolla, että se kuuluu kymmenien metrien päähän. Pekingissä ihmisillä oli kuulokkeita, ja he puhuivat puhelimeen ilman kaiutinta. Ravintoloissa ihmiset puhuivat hiljaa, eivätkä videot säestäneet syömistä.
Beihailaiset
tunnistaa lentokentällä ja koneessa. He ovat niitä, jotka puhuvat kovalla
äänellä, jotka syövät eväitä olipa lento miten lyhyt tahansa. He nousevat
pystyyn, vaikka turvavyön merkkivalo palaa, kun ovat menossa vessaan tai
ottamaan tavaroitaan. Heille ei riitä, että yhdelle huomautetaan asiasta, vaan toinen ja
kolmaskin saattaa tehdä saman. Suomalaisena tällainen hävettäisi, mutta
kiinalaiset eivät (ilmeisesti) häpeä mitään.
Lento oli kolme tuntia myöhässä, ja tauoton meteli sai etsimään rauhallisen sopen |
Täällä Xiamenissa on ihan Beihaita vastaava kulttuuri liikenteessä, puhelimien käytössä ja lentokoneen saapuessa tänne. Pikkukaupungit ovat siis hyvin samankaltaisia. Itsekään en ole esim. Shanghaissa nähnyt yhtä ”törkeää” toimintaa liikenteessä. Jälleen kiva postaus sinulta😊
VastaaPoistaTäällä Xiamenissa on ihan Beihaita vastaava kulttuuri liikenteessä, puhelimien käytössä ja lentokoneen saapuessa tänne. Pikkukaupungit ovat siis hyvin samankaltaisia. Itsekään en ole esim. Shanghaissa nähnyt yhtä ”törkeää” toimintaa liikenteessä. Jälleen kiva postaus sinulta😊
VastaaPoista