torstai 14. marraskuuta 2019

Toivepostaus: Viihtymisestä ja ajan kulumisesta

Kaunis puoli Kiinasta

Kyselin viimeksi toiveita kirjoitusaiheista. Kiitos niistä! Tässä postauksessa vastaan kysymyksiin viihtymisestä ja ajan kulumisesta. 


On lähes marraskuun puoliväli. Istun parvekkeella. Lämmintä on +27 astetta. Olen herännyt ilman herätyskelloa. Aamukahvin kanssa nautin annoksen Netflixin englanninkielistä sarjaa. Tänään on joogapäivä, joten en mennyt kuntosalille. Keskiviikko on yleensä bloginkirjoituspäiväni, näin myös tällä viikolla. Olen luonut uusia rutiineja entisten tilalle.

Viihdyn täällä enimmäkseen hyvin. Olen ollut samalla työnantajalla yli 17 vuotta ennen Kiinaan lähtöä. Työ on minulle hyvin tärkeää, se tuo mielekkyyttä ja sisältöä elämään. Silti tauko on tehnyt hyvää. Olen pitänyt yhteyttä muutaman työkaverin kanssa ja Suomen lomalla kävin työpaikallani. Aluksi työ oli useinkin ajatuksissa, mutta ajan kuluessa mieli on täyttynyt muilla asioilla. 


Kotiympyröitä


Suurin osa ajastani kuluu kotona. Meidän asuntomme on tilava ja mukava. Kodissamme on olohuone-keittiöyhdistelmä, yksi iso makuuhuone ja kaksi pienempää huonetta sekä kaksi vessaa suihkuineen. Meillä on Ikean kalusteet ja astiat, joten sopeutuminen tänne oli helppoa. 

Omia tavaroita toimme hyvin vähän vaatteiden lisäksi, joten kotimme on huomattavasti riisutumpi kuin Suomen kotimme. Emme kumpikaan ole erityisen kiintyneitä tavaraan, joten näillä tavaroilla tulemme todennäköisesti tämän ajan menemään. 

Valokuvia ja tauluja kaipaan kotoa eniten. Nyt mukana on vain kuva äidistäni nuorena kahden lapsen äitinä. Minulle oli erityisen tärkeää saada äiti mukaan tänne.

Koruton koti

Saareke ei kuulunut perusvarustukseen,
mutta halusimme sen


Minulla on täällä ololle muutama päätavoite. Haluan käyttää ajan hyvin, onhan tämä ainutlaatuinen tilaisuus. Tarkoitukseni on opiskella kirjallisuuden maisteriopintoja ja luovaa kirjoittamista, kuntoilla, tutustua maahan ja kulttuuriin sekä kirjoittaa. 


Kirjoittamista


Olen aikatauluttanut opiskeluni siten, että teen tämän vuoden aikana noin 70 opintopistettä. Ensimmäinen 10 opintopisteen essee kirjallisuuden syventäviin opintoihin on tehty ja arvioitu parhaalla mahdollisella arvosanalla. Nyt olen keskittynyt luovaan kirjoittamiseen. 

Essee oli helppo aikatauluttaa. Aiheena oli minulle tuttu ja rakas kirjallisuusterapia. Luova kirjoittaminen on vaikeampaa aikatauluttaa. Novellien runko syntyy yleensä helposti. Parhaimmillaan teksti putoaa päästäni sormien kautta koneelle. Poistan ja lisään tekstiä intuitiivisesti. Kuuntelen sitä välillä lue-toiminnolla, jolloin pystyn arvioimaan sen sujuvuutta. Mutta en ole luova läheskään aina. Joskus tekstiä ei synny, tai en ole siihen lainkaan tyytyväinen. 

Kaipaan välillä kirjoittajayhteisöä, joka minulla Suomessa oli opintojen kautta. Onneksi kirjoittava ystäväni on luvannut lukea ja kommentoida tekstejäni. Mieheni on toinen vakilukijani. Tänään on eilistä parempi päivä, ja olen saanut viimeisteltyä kaksi novellia.

Tämän kanssa vietän täällä eniten aikaa


Kuntoilua


Kuntoilun aloitin heti tänne tultuani. Kuten olen kertonut, talossamme on kuntoiluun varattu huone. Pyöritän painovannetta kotona puoli tuntia alkulämmittelyksi. Hyödynnän portaat salille mennessä ja palatessa. Olen tehnyt saliohjelman, jonka mukaan treenaan neljänä päivänä viikossa. Keskiviikkona on jooga/kehonhuoltopäivä, jolloin keskityn venyttelyyn ja rauhallisiin joogaharjoituksiin. 

Iltaisin kävelemme 3-5 kilometrin lenkkejä ja viikonloppuisin 10-12 kilometriä. Kolmen kuukauden treenin jälkeen olen paremmassa kunnossa kuin aiemmin. Treeni on tärkeää sekä henkisesti että fyysisesti. 

Kesäkautena uin neljä kertaa viikossa vähintään 500 metriä. Tänne tullessani en osannut uida. Toki pystyin räpiköimään ja pysymään pinnalla, mutta varsinaista uimataitoa en ollut koskaan oppinut. 

Aloin opetella rintauintia mieheni ohjauksella, YouTube-videoiden avulla ja muita uijia katselemalla. Aluksi jaksoin uida 10 metriä, sitten 25 metriä, ja nyt 500 metriä menee jo hyvin. Uimaan oppiminen on tuonut iloa sen lisäksi, että uiminen on hyödyllinen taito. Tänään uimavesi oli +22 asteista, ja 600 metriä kulki helposti. Mieheni lisäksi muita uijia ei ollut tänäänkään. 

Kuuman sään paras harrastus


Kulttuuria


Kiinan kulttuuriin olen tutustunut hieman. Näinä neljänä kuukautena, jotka olen Kiinassa asunut olen nähnyt Beihain lisäksi hieman Nanningin kaupunkia ja Guangxin maakunnan metsäalueita ja pieniä kyliä. Ensimmäinen kuva on yhdeltä metsäviljelmältä. Lisäksi olen nähnyt muutaman kerran Pekingin lentokentän. 

Olen käynyt joitakin vuosia sitten Shanghaissa, Suzhoussa ja Hangzhoussa. Olen siis nähnyt todella pienen osan Kiinaa, enkä voi todellakaan sanoa tuntevani Kiinaa. Voin katsoa Kiinaa omasta pienestä näkökulmastani. Mitä kauemmin olen täällä ollut, sitä vähemmän tavallaan tiedän. Mutta olen iloinen edes tästä pienestä siivusta, johon olen saanut tutustua. 


Muuta ajankulua


Paitsi uimista ja Kiinan kieltä ja kulttuuria olen opetellut täällä muutakin. Sain juuri valmiiksi elämäni ensimmäisen villasukan. Taistelin kantapään kolmen eri ohjeen avulla. Yksi oli kuin vierasta kieltä ja toiseen olisin tarvinnut lisäpuikon, jota minulla ei tietenkään ollut. Kolmannen ohjeen avulla sain kantapään tehtyä ja eilen päättelin ensimmäisen sukkani. Olisittepa nähneet iloisen ilmeeni! 

Jaoin toki saavutukseni myös äidille (joka on kutonut minulle ja lapsilleni lukemattomia sukkia) ja siskoilleni sekä kutovalle kaverille ja tytärpuolelle. Sisko kommentoi, että hyvään saumaan tein ensimmäisen sukkani, kun täällä on nyt talvi. Kieltämättä hieman huvittaa, että sain opeteltua sukan kutomisen täällä lämpimässä. 

Elämäni ensimmäinen

Marjapuuron punainen 
muistuttaa Suomesta


Olen opetellut lisäksi englannin kieltä. Katson ohjelmia englannin kielellä, luen kirjoja ja juttelen ei-suomalaisten ihmisten kanssa. Tämä on myös ollut ilonaihe. Kiinan kielen opinnot olemme saaneet taas alkuun. Siitä kerron myöhemmin enemmän, kuten myös siitä, miten kommunikointi täällä sujuu ja onnistuu.

Muita asioita, joiden parissa aika kuluu, ovat tietenkin kotityöt, kaupassa käynti ja ruuan laitto, ihan kuten Suomessakin. Lukeminen kuuluu jokaiseen päivään täälläkin. Äänikirjat ovat uusin löytöni.

Kansainvälinen yhteisö on täällä tällä hetkellä hyvin pieni, mutta joskus vietän aikaa yhdessä muiden expat-rouvien kanssa. Iltaisin ja viikonloppuisin olen mieheni kanssa, ja ne hetket kuluvat nopeasti. Käymme syömässä kahdestaan tai porukalla muutaman kerran viikossa. Yhteyttä Suomeen pidän viesteillä. Soittelen lähinnä äidin ja tyttären kanssa.


Viihtymisestä ja ajankulusta


Viihdyn hyvin itsekseni ja tarvitsen paljon omaa aikaa ja tilaa. Ajankulu ja viihtyminen kulkevat täällä käsi kädessä. Silloin kun on mielekästä tekemistä ja intoa tehdä asioita, aika kuluu hyvin ja nopeasti. 

Toisina päivinä taas ei jaksaisi tarttua mihinkään tai kaipaa Suomen työ- ja harrastusrutiineja - ja ennen kaikkea omia rakkaita ja tärkeitä ihmisiä ja eläimiä. Niinä hetkinä yritän muistutella itselleni, että tämä on ainutlaatuinen aika ja tilaisuus tehdä sitä, mitä itse haluaa. Ikinä ennen tällaista aikaa ei ole ollut. 

Bonuksena viihtymisessä on lämpö, joka näyttää tänä syksynä jatkuvan ja jatkuvan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti