Kauppareissu on takana. Tänään mopoilu oli rentoa. Kysyin mieheltä, mahtoiko se johtua siitä, että kiinalaiset olivat rauhallisempia liikenteessä vai siitä, että minä olin rennompi. Vastaus oli nopea: siksi että sinä olit rennompi.
Lapsena muistan oppikirjan sivun Kiinasta. Kadut olivat täynnä pyöräileviä ihmisiä. Nykyään tilanne on toinen. Tavallisia pyöriä näkee harvoin, sähköpyöriä sen sijaan jonkin verran, mutta mopoja on kuhisemalla. Valtaosa mopoista on sähköllä toimivia, onneksi, vaikka niiden hiljaisuus on myös vaaratekijä.
Liikenne on
täällä kaoottista. Tai niin aluksi luulin. Kaikessa on kuitenkin logiikkansa,
vaikkakin erilainen kuin meillä Suomessa. Yritän vastata muutamaan kysymykseen
liikenteestä erityisesti mopoilijan näkökulmasta. Kuvat on otettu pääsääntöisesti
tänään, joitain mainitsemiani asioita voi niistä löytää.
Ajelulla ennen koronaa
|
Ei ole olemassa tyypillistä kuskia
Mopoille on omat kaistansa teiden reunoissa. Ne on merkitty ja osin aidoilla erotettu autoteistä. Niillä ajetaan yleensä yhteen suuntaan, mutta aina pitää varautua vastaantulijoihin. Vastaantulijoita voi tulla missä ja milloin tahansa kuten myös sivuteiltä liikennevirtaan liittyviä. Mopojen hiljaisuus yhdistettynä tähän tekee niistä vaarallisia; et kuule milloin ne syöksyvät alle tai päälle.
Mopolla
täällä ajavat kaikki teineistä vanhuksiin. Nuoret ajavat kaverit kyydissään. Miehet
kyyditsevät vaimojaan ja tyttöystäviään mutta usein kuljettaja on nainen,
jolla on mies tai lapset kyydissään.
Mopon kyytiin mahtuu kokonaisia perheitä. Kolme
päällä on tavallinen näky, neljäkään ei ole kovin harvinainen. Viisikin mahtuu
saman mopon kyytiin, mutta niitä ei näe ihan joka päivä. Näkemämme ennätys on seitsemän henkilöä saman mopon kyydissä. Sylivauvat ovat
kantoliinoissa, lapset seisovat vanhempien jalkojen välissä tai istuvat heidän
edessään tai takanaan.
Keskellä kuvaa näkyy mopokaista, oikealla jalkakäytävältä tulevia mopoilijoita
|
Monenmoisia matkustajia
|
Ajoasuja
Mopoilla
ajetaan kaikissa mahdollisissa vaatteissa. Aamuisin liikenteessä on sulassa
sovussa pukumiehiä ja rakennusmiehiä. Naiset ajavat korkokengissä ja leningeissä,
collegevaatteissa ja työasuissa.
Olen ajatellut, että korkokengät ovat mopoillessa käytännöllisiä. Kiinalaiset naiset ovat usein pieniä, joten korkojen avulla he ylettyvät maahan loputtomissa pysähtelyissä liikennevaloihin.
Kypärää käyttää alle kymmenen prosenttia kuljettajista. Tyypillisimpiä kypärän käyttäjiä ovat rakennusmiehet ja –naiset. Kyseessä on työmaakypärä. Heillä kypärä on todennäköisesti päässä sen takia, että siellä se kulkee helpoimmin. Ruokaläheteillä on myös kypärät, heitä näkee vilisemällä.
Kypärää käyttää alle kymmenen prosenttia kuljettajista. Tyypillisimpiä kypärän käyttäjiä ovat rakennusmiehet ja –naiset. Kyseessä on työmaakypärä. Heillä kypärä on todennäköisesti päässä sen takia, että siellä se kulkee helpoimmin. Ruokaläheteillä on myös kypärät, heitä näkee vilisemällä.
Tyypillistä on myös se, että kuljettajalla on kypärä mutta matkustajilla ei.
Lapsilla olen nähnyt kypärän vain muutaman kerran. Suomessa olisi outoa nähdä
aikuinen pyöräilijä kypärässä, jos kyydissä olisi kypärätön lapsi, mutta täällä se on
normaalia.
Tyypillisiä varusteita ovat sarvissa kiinni olevat patakintaita
muistuttavat hansikkaat, joilla suojaudutaan kylmyydeltä, ajoviimalta ja
auringolta. Usein niihin on yhdistetty etusuoja tai väärinpäin puettu takki,
joiden käyttöaihe on sama.
Varusteita ja malleja
Peilejä ei
ole läheskään kaikissa mopoissa. Niissä joissa ne ovat, niitä ei yleensä
käytetä. Kuljettajat eivät seuraa niistä takana tulijoita eivätkä varsinkaan kuolleessa
kulmassa olijoita. Tämän vuoksi ohitettaessa kannattaa jättää hieman väliä,
koska edellä olijalta voi odottaa mitä tahansa. Tämän vuoksi myös turvavälit
ovat ehdottomat.
Mopoilija voi pysähtyä milloin tahansa ja minne tahansa. Ennakointi ei kuulu kiinalaiseen elämään eikä siis liikenteenkään.
1. Puhelin soi. 2. Pysähdyn niille sijoilleni. 3. Vastaan ja puhun puhelun. 4.
Jatkan matkaa. Missään vaiheessa en katso peilejä enkä ympäröivää liikennettä.
Mopoja on
kaikenlaisia. Hello Kittyjä, pantterikuoseja, eri värejä ja kokoja. Nimet ovat
monenlaisia, esimerkiksi yhdellä kävelymatkalla bongasimme paitsi Suzukin myös Suzkuin,
Sukuzin, Zuzukin ja Sukizuin. Tänään näimme Sikifun ja Shsuzukin.
Kaksipyöräisten lisäksi liikenteessä on kolmipyöräisiä ja
neljäpyöräisiä mopoja. Myös teiden kunto vaihtelee. Suuremmat tiet ovat hyväkuntoisia, mutta hiljaisemmilla teillä voi olla paitsi kuoppia ja möykkyjä myös kanoja ja muita eläimiä.
Odottamassa valojen vaihtumista
|
Mopolla
kuljetaan kaikkea. Eläviä ja kuolleita eläimiä. Ruokia ja juomia. Rakennustarvikkeita.
Kukkia ruukkuineen. Telineitä ja tikkaita. Letkuja. Mopon leveys tai pituus voi
kaksin- tai kolminkertaistua kyydissä olevien tavaroiden takia.
Pelisääntöjä
Kiinassa on
varmasti monenlaisia liikennesääntöjä. Ainoa, jota olen nähnyt tiukasti noudatettavan,
on se, ettei kenenkään päälle saa ajaa. Autoilija on kuningas, koska auto. Ja mitä isompi auto, sitä isompi kuningas. Mopoilija on niistä seuraavana, koska se on nopea, niitä on paljon ja ne nyt vain haluavat mennä juuri sillä hetkellä kuin haluavat ja juuri sinne minne
haluavat. Viimeisenä tulee kävelijä, koska se on suojattomin. Mutta ei
heidänkään päälle ajata.
Tänään näin lähellä piti tilanteen, kun mopoilija
joutui jarruttamaan reilusti, ettei ajaisi vanhan miehen päälle, joka päätti juuri
sillä hetkellä syöksähtää keskelle tietä. Mopo jarrutti ja jatkoi matkaa.
Kiinassa
tööttäillään paljon enemmän kuin Suomessa. Töötillä osoitetaan muille, että
täältä minä tulen. Kuljettaja, joka haluaa puikkelehtia nopeasti muiden seassa,
ajaa töötti pohjassa kilometrin. Kuljettaja, joka haluaa varottaa sivutieltä
tulevaa, painaa reippaasti tööttiä. Mutta kukaan ei huuda, näytä keskisormea,
heristä nyrkkiä. Jos joku tulee eteen, he vain jarruttavat ja jatkavat matkaa.
Sanaakaan ei vaihdeta.
Syntynyt mopon kyytiin?
Mitä mopon
kyydissä tehdään paitsi ajetaan? Siellä puhutaan puhelimessa. Laitetaan
viestejä. Katsotaan videoita. Syödään. Nukutaan. Minä keskityn pelkästään ajamiseen, ja siihen menee helposti kaikki käytettävissä oleva energia.
Sieltä sitä tullaan, hitaasti mutta varmasti
|
Onnettomuuksia
sattuu liikennemäärään ja –tyyliin nähden vähän. Mutta mikäli sellainen sattuu,
kaikki jätetään niille sijoilleen. Autoja ja mopoja ei siirretä, vaan jäädään
odottamaan poliisia. Eilen satuimme onnettomuuden jälkipaikalle ja kun katsoin
keskellä tietä olevia autoja ja niiden vieressä rauhassa odottavia kuljettajia,
mielessä pyöri Suomessa oppimani asia: vältä lisäonnettomuudet.
Kiinalaisilla
vaikuttaa olevan parviäly. He liikkuvat kuin kalaparvet toisiaan vaiston
varassa väistellen. He kulkevat mopoilla siitä lähtien kuin ovat äitiensä kohduissa,
joten heidän tasapainonsa on synnynnäistä. Minulla ei ole. Alussa puristin ohjaussarvia ja säikyin sivuteiltä tulevia. Säikyin myös yllättäviä tööttäyksiä. Tekemällä asioihin tulee varmuutta, niin myös tähänkin, vaikka en edelleenkään ole liikenteessä mukavuusalueellani.
Vaikea sanoa kenelle palavat vihreät
|
Kaikesta huolimatta mopoilu antaa liikkumiseen vapautta. Mopoilla voimme kuljettaa viikon ruuat tai käydä ostamassa lohta. Minulla oli
ennen Kiinaan muuttoa mopoilukokemusta noin kahdeksan kilometrin verran. Eli jos minä olen tästä
selvinnyt, selviäisit luultavasti sinäkin.
Meidän Suomen lipuilla varustetut mopomme |
Ihana lukea mopoilusta, kuulostaa Kiinassa kovin samanlaiselta kuin Thaimaassakin. Oli myös mielenkiintoinen heitto, ettei ennakointi kuulu kiinalaiseen elämään, sekin kuulostaa tutulta ja se on yksi hauska tapa arvioida eri kulttuureja ja ihmisiä, että ennakoivatko mitään. Rakastan skootterilla ajamista, mutta autoilu ei ole koskaan ollut mielestäni kovin kivaa, ainakaan jos on muuta liikennettä.
VastaaPoistaMinä pidän autoilusta - Suomessa. Täällä en edes haaveile siitä, ajokokeen selvittääkseen pitäisi osata hyvin kiinaa.
PoistaMinä tykkään kulkea mopolla. Ja meillä on myös nyt työnalla hommata senioriskootteri myös äidillemme. On aikoinaan myös tykännyt mennä mopolla eteenpäin, ja nyt kun on liikkuminen hieman hankalaa rollaattorin kanssa, niin ajattelimme semmoista vanhusten mopoa. Kunhan varovasti vain menee. https://juro.fi/mallisto/
VastaaPoista