lauantai 18. huhtikuuta 2020

Moottoripyörä on moottoripyörä mutta skootteri ei ole lälläripyörä

Kauppareissu on takana. Tänään mopoilu oli rentoa. Kysyin mieheltä, mahtoiko se johtua siitä, että kiinalaiset olivat rauhallisempia liikenteessä vai siitä, että minä olin rennompi. Vastaus oli nopea: siksi että sinä olit rennompi. 


Lapsena muistan oppikirjan sivun Kiinasta. Kadut olivat täynnä pyöräileviä ihmisiä. Nykyään tilanne on toinen. Tavallisia pyöriä näkee harvoin, sähköpyöriä sen sijaan jonkin verran, mutta mopoja on kuhisemalla. Valtaosa mopoista on sähköllä toimivia, onneksi, vaikka niiden hiljaisuus on myös vaaratekijä. 

Liikenne on täällä kaoottista. Tai niin aluksi luulin. Kaikessa on kuitenkin logiikkansa, vaikkakin erilainen kuin meillä Suomessa. Yritän vastata muutamaan kysymykseen liikenteestä erityisesti mopoilijan näkökulmasta. Kuvat on otettu pääsääntöisesti tänään, joitain mainitsemiani asioita voi niistä löytää. 

Ajelulla ennen koronaa



Tällä hetkellä ajaessa täytyy käyttää hengityssuojainta

Ei ole olemassa tyypillistä kuskia


Mopoille on omat kaistansa teiden reunoissa. Ne on merkitty ja osin aidoilla erotettu autoteistä. Niillä ajetaan yleensä yhteen suuntaan, mutta aina pitää varautua vastaantulijoihin. Vastaantulijoita voi tulla missä ja milloin tahansa kuten myös sivuteiltä liikennevirtaan liittyviä. Mopojen hiljaisuus yhdistettynä tähän tekee niistä vaarallisia; et kuule milloin ne syöksyvät alle tai päälle. 

Mopolla täällä ajavat kaikki teineistä vanhuksiin. Nuoret ajavat kaverit kyydissään. Miehet kyyditsevät vaimojaan ja tyttöystäviään mutta usein kuljettaja on nainen, jolla on mies tai lapset kyydissään. 

Mopon kyytiin mahtuu kokonaisia perheitä. Kolme päällä on tavallinen näky, neljäkään ei ole kovin harvinainen. Viisikin mahtuu saman mopon kyytiin, mutta niitä ei näe ihan joka päivä. Näkemämme ennätys on seitsemän henkilöä saman mopon kyydissä. Sylivauvat ovat kantoliinoissa, lapset seisovat vanhempien jalkojen välissä tai istuvat heidän edessään tai takanaan. 



Keskellä kuvaa näkyy mopokaista, 
oikealla jalkakäytävältä tulevia mopoilijoita
Monenmoisia matkustajia

Ajoasuja


Mopoilla ajetaan kaikissa mahdollisissa vaatteissa. Aamuisin liikenteessä on sulassa sovussa pukumiehiä ja rakennusmiehiä. Naiset ajavat korkokengissä ja leningeissä, collegevaatteissa ja työasuissa. 

Olen ajatellut, että korkokengät ovat mopoillessa käytännöllisiä. Kiinalaiset naiset ovat usein pieniä, joten korkojen avulla he ylettyvät maahan loputtomissa pysähtelyissä liikennevaloihin. 

Kypärää käyttää alle kymmenen prosenttia kuljettajista. Tyypillisimpiä kypärän käyttäjiä ovat rakennusmiehet ja –naiset. Kyseessä on työmaakypärä. Heillä kypärä on todennäköisesti päässä sen takia, että siellä se kulkee helpoimmin. Ruokaläheteillä on myös kypärät, heitä näkee vilisemällä. 

Tyypillistä on myös se, että kuljettajalla on kypärä mutta matkustajilla ei. Lapsilla olen nähnyt kypärän vain muutaman kerran. Suomessa olisi outoa nähdä aikuinen pyöräilijä kypärässä, jos kyydissä olisi kypärätön lapsi, mutta täällä se on normaalia. 

Tyypillisiä varusteita ovat sarvissa kiinni olevat patakintaita muistuttavat hansikkaat, joilla suojaudutaan kylmyydeltä, ajoviimalta ja auringolta. Usein niihin on yhdistetty etusuoja tai väärinpäin puettu takki, joiden käyttöaihe on sama. 

Tästä kuvasta voi bongata "patakintaat"
Mopot parkissa, autot ovat maan alla

Varusteita ja malleja


Peilejä ei ole läheskään kaikissa mopoissa. Niissä joissa ne ovat, niitä ei yleensä käytetä. Kuljettajat eivät seuraa niistä takana tulijoita eivätkä varsinkaan kuolleessa kulmassa olijoita. Tämän vuoksi ohitettaessa kannattaa jättää hieman väliä, koska edellä olijalta voi odottaa mitä tahansa. Tämän vuoksi myös turvavälit ovat ehdottomat. 

Mopoilija voi pysähtyä milloin tahansa ja minne tahansa. Ennakointi ei kuulu kiinalaiseen elämään eikä siis liikenteenkään. 1. Puhelin soi. 2. Pysähdyn niille sijoilleni. 3. Vastaan ja puhun puhelun. 4. Jatkan matkaa. Missään vaiheessa en katso peilejä enkä ympäröivää liikennettä. 

Mopoja on kaikenlaisia. Hello Kittyjä, pantterikuoseja, eri värejä ja kokoja. Nimet ovat monenlaisia, esimerkiksi yhdellä kävelymatkalla bongasimme paitsi Suzukin myös Suzkuin, Sukuzin, Zuzukin ja Sukizuin. Tänään näimme Sikifun ja Shsuzukin. 

Kaksipyöräisten lisäksi liikenteessä on kolmipyöräisiä ja neljäpyöräisiä mopoja. Myös teiden kunto vaihtelee. Suuremmat tiet ovat hyväkuntoisia, mutta hiljaisemmilla teillä voi olla paitsi kuoppia ja möykkyjä myös kanoja ja muita eläimiä. 

Odottamassa valojen vaihtumista
Mopolla kuljetaan kaikkea. Eläviä ja kuolleita eläimiä. Ruokia ja juomia. Rakennustarvikkeita. Kukkia ruukkuineen. Telineitä ja tikkaita. Letkuja. Mopon leveys tai pituus voi kaksin- tai kolminkertaistua kyydissä olevien tavaroiden takia. 


Pelisääntöjä


Kiinassa on varmasti monenlaisia liikennesääntöjä. Ainoa, jota olen nähnyt tiukasti noudatettavan, on se, ettei kenenkään päälle saa ajaa. Autoilija on kuningas, koska auto. Ja mitä isompi auto, sitä isompi kuningas. Mopoilija on niistä seuraavana, koska se on nopea, niitä on paljon ja ne nyt vain haluavat mennä juuri sillä hetkellä kuin haluavat ja juuri sinne minne haluavat. Viimeisenä tulee kävelijä, koska se on suojattomin. Mutta ei heidänkään päälle ajata. 

Tänään näin lähellä piti tilanteen, kun mopoilija joutui jarruttamaan reilusti, ettei ajaisi vanhan miehen päälle, joka päätti juuri sillä hetkellä syöksähtää keskelle tietä. Mopo jarrutti ja jatkoi matkaa. 

Kiinassa tööttäillään paljon enemmän kuin Suomessa. Töötillä osoitetaan muille, että täältä minä tulen. Kuljettaja, joka haluaa puikkelehtia nopeasti muiden seassa, ajaa töötti pohjassa kilometrin. Kuljettaja, joka haluaa varottaa sivutieltä tulevaa, painaa reippaasti tööttiä. Mutta kukaan ei huuda, näytä keskisormea, heristä nyrkkiä. Jos joku tulee eteen, he vain jarruttavat ja jatkavat matkaa. Sanaakaan ei vaihdeta. 


Syntynyt mopon kyytiin?


Mitä mopon kyydissä tehdään paitsi ajetaan? Siellä puhutaan puhelimessa. Laitetaan viestejä. Katsotaan videoita. Syödään. Nukutaan. Minä keskityn pelkästään ajamiseen, ja siihen menee helposti kaikki käytettävissä oleva energia.

Sieltä sitä tullaan, hitaasti mutta varmasti
Onnettomuuksia sattuu liikennemäärään ja –tyyliin nähden vähän. Mutta mikäli sellainen sattuu, kaikki jätetään niille sijoilleen. Autoja ja mopoja ei siirretä, vaan jäädään odottamaan poliisia. Eilen satuimme onnettomuuden jälkipaikalle ja kun katsoin keskellä tietä olevia autoja ja niiden vieressä rauhassa odottavia kuljettajia, mielessä pyöri Suomessa oppimani asia: vältä lisäonnettomuudet.  

Kiinalaisilla vaikuttaa olevan parviäly. He liikkuvat kuin kalaparvet toisiaan vaiston varassa väistellen. He kulkevat mopoilla siitä lähtien kuin ovat äitiensä kohduissa, joten heidän tasapainonsa on synnynnäistä. Minulla ei ole. Alussa puristin ohjaussarvia ja säikyin sivuteiltä tulevia. Säikyin myös yllättäviä tööttäyksiä. Tekemällä asioihin tulee varmuutta, niin myös tähänkin, vaikka en edelleenkään ole liikenteessä mukavuusalueellani.

Vaikea sanoa kenelle palavat vihreät
 
Kaikesta huolimatta mopoilu antaa liikkumiseen vapautta. Mopoilla voimme kuljettaa viikon ruuat tai käydä ostamassa lohta. Minulla oli ennen Kiinaan muuttoa mopoilukokemusta noin kahdeksan kilometrin verran. Eli jos minä olen tästä selvinnyt, selviäisit luultavasti sinäkin. 

Meidän Suomen lipuilla varustetut mopomme


3 kommenttia:

  1. Ihana lukea mopoilusta, kuulostaa Kiinassa kovin samanlaiselta kuin Thaimaassakin. Oli myös mielenkiintoinen heitto, ettei ennakointi kuulu kiinalaiseen elämään, sekin kuulostaa tutulta ja se on yksi hauska tapa arvioida eri kulttuureja ja ihmisiä, että ennakoivatko mitään. Rakastan skootterilla ajamista, mutta autoilu ei ole koskaan ollut mielestäni kovin kivaa, ainakaan jos on muuta liikennettä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä pidän autoilusta - Suomessa. Täällä en edes haaveile siitä, ajokokeen selvittääkseen pitäisi osata hyvin kiinaa.

      Poista
  2. Minä tykkään kulkea mopolla. Ja meillä on myös nyt työnalla hommata senioriskootteri myös äidillemme. On aikoinaan myös tykännyt mennä mopolla eteenpäin, ja nyt kun on liikkuminen hieman hankalaa rollaattorin kanssa, niin ajattelimme semmoista vanhusten mopoa. Kunhan varovasti vain menee. https://juro.fi/mallisto/

    VastaaPoista